fredag 10 februari 2012

Jag heter Maria och är finne och kommer från finlandssverige...

... eller hur det nu var.

Idag pratade en av mina lärare om en av sina vänner, en finlandssvensk. "Jag tror på Gud Fadern..." citerade han på svenska med finsk brytning, och kollade på I och K, som är finne och respektive sverigefinländare. Inte på mig, den enda som faktiskt är finlandssvensk.

I reagerade; hon är inte finlandssvensk. Inte K heller. Och jag reagerade också. Tänkte nästan sträcka upp handen och be honom titta på mig; det är faktiskt JAG som är finlandssvensk.

Ibland blir jag lite trött på att förklara vad jag är, att rätta till begreppen. Men ibland orkar jag inte bry mig när folk, i all välmening, kallar svenskfinland till finlandssverige...

3 kommentarer:

  1. Underbart namn på bloggen! :) Blir både glad och godissugen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nämen tack så mycket, vad glad jag blir!:)

      Radera
    2. Ja, maränger gör en glad! ;)

      Radera