fredag 17 februari 2012

Salstenta och studentskrivningar

Så var min första "salstenta" vid Uppsala universitet avklarad!:)

Salstenta gav lite flashbacks från studentskrivningarna: stor sal, endast pennor och det man ville äta fick vara framme på bordet, övervakare uppe på scenen osv. Själva tenten vågar jag säga att gick bra. Den innehöll essäfrågor och lite kortare frågor också, så inget "nytt".

Den senaste veckan när jag har pluggat inför tenten, kan jag säga att jag är tacksam för det som jag lärde mig i gymnasiet. Man kan ju tycka vad man vill om systemet, men jag lärde mig iallafall hur man skall skriva och vad som bör vara med.

Jag tror också att gymnasietiden lärde mig att hitta det som är viktigt i en text, att se helheten och inte detaljerna. Här är det många som klagar på om vi inför en tenta inte får instuderingsfrågor, eller tydligt utsagt vad vi bör kunna och läsa på. Jag vet inte om jag minns fel, men jag tror inte att jag någongång hemma har fått så tydliga instruktioner som här om vad som skall pluggas inför en tenta. Att inte få utsagt exakt vad som skall studeras, gör ju att man själv blir tvungen att försöka se det viktiga.

Personen på bilden har inget samband med texten.

Idag är första salstentan avklarad, och idag är jag tacksam för allt som gymnasiet lärde mig. Detta skall firas med en bra bok och "meddasviilo" (känner mig trött och förkyld).

Ha en fin helg!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar