tisdag 19 januari 2010

Vessa, joulupukki och annat nödvändigt...

Här kommer ett till Götabro-inlägg! :)

Precis som jag skrev i förra inlägget så har jag det riktigt bra här. Fortfarande. :) Jag har bara varit här en vecka, men det känns som mycket längre, på ett bra sätt, alltså. Tycker att vi alla har lärt känna varandra förvånansvärt bra, och det är lite häftigt. :)

Igår var vi ett gäng från skolan som var och spelade innebandy. Hur skoj som helst! :) Men två timmar innebandy var kanske lite att ta i med tanke på min kondition just nu... Är otroligt limin idag! ;) Men å andra sidan så ska det ju kännas också att man har rört på sig...

Idag hade vi undervisning bara på förmiddagen, så nu är det ledigt några timmar till... Sen ska vi träffas med våra bönegrupper ikväll. Det blir bra! :)

På listan över populära finska ord här på Götabro finns numera också joulupukki. Och det tillhör ju också kategorin "livsviktiga ord att kunna på finska.";)

Om det är något som jag saknar här, så är det att få prata med alla er därhemma... Visst går det att ringa, men det kostar ju en del både för er och för mig då... Men, jag får väl prata med alla sen då jag kommer hem istället. Men visst vore det skönt att få prata riktig ordentlig dialekt nu!! Har snart konstant pratat standardsvenska en hel vecka... Det blir lite jobbigt för en ovan mun... ;) Och så gäller det ju att komma ihåg alla dessa finlandismer... Har redan pratat om vessa när jag menat toa, och sagt tjugo före åtta när det istället heter tjugo i. ;) Lite svårigheter uppstod också när jag skulle räkna upp mitt telefonnummer. Mitt uttal av 7 låter tydligen som 20 i deras öron. Det kan ju vara lite knepigt när det gäller telefonnummer... ;)

Jaja, nu ska jag vila en stund. Det e tungt att studera när man e lite ovan... ;)
Sköt om er! :) Kram

3 kommentarer:

  1. Dö kan ju skriv globbinläggen din på dialekt så glöömer int dö bort e! Å så känns e kanski lite betär;)

    //bentasbackanWesterlundas-flickon

    SvaraRadera
  2. Ja, he va faktiskt en bra idé, Snurri!:) Ja vaar jäär he nästa gang som ja får dryft ett ti taal hede grundsprååtje...;) Men nästa veko kommer iaf dadis hit, så tå ska ja no breid på me så mytji dialekt som möjligt!:)

    //Herrback Börjes dootron

    SvaraRadera
  3. Hödö, va ere ja läser för "Ha de GÖTT" i nästa inlägg Herrback Börjes dootron!?!?!
    sköms marre sköms! ;D
    he e no bra he Dadis kommer tiid så dö får öv bort hande accenten den.. :p

    SvaraRadera