lördag 16 januari 2010

mai lajf in sviiden



Nu har jag snart min första vecka på Götabro bakom mig... Och då kan det kanske vara på sin plats med en uppdatering... ;)

Jag kan bara säga att allt är jättebra här. Mycket bättre än vad jag ens hade kunnat föreställa mig... :) Detta känns som ett läger som, tack och lov, varar i flera månader! Dagarna fylls med god mat, fantastisk undervisning och härlig gemenskap. Det blir dock väldigt intensivt och hinner ske rätt mycket under en dag, eftersom vi börjar redan kl.7:15 med frukost... Så tidig väckning kommer det att bli under denna vårtermin... ;)


Götabro ligger verkligen ute på landet... Närmaste ICA ligger inne i Kumla, dit det är ca 10 km. De första dagarna såg man inte alls hur det ser ut här, eftersom det var så dimmigt ute. Men nu har det varit klarare väder, så jag har konstaterat att skolan omges av åkrar. Och att det är platt. Så jag känner mig alltså som hemma... ;)

Denna helg har varit ganska slapp och skön. Det har behövts efter en intensiv första vecka.:) Gårdagens stora projekt var att åka in till Kumla och handla på ICA. Jag insåg att det är ganska knepigt att handla mat i butiker här i Sverige, eftersom förpackningarna och etiketterna ser helt annorlunda ut än vad de gör på Axet... Kvällen fortsatte med TV-tittande och spel. Bra så. :)



Denna dag har bestått av sällskapsspel, promenad, mat och bilutfärd till Hovsta, där vi var på konsert med Simon och Frank Ådahl. En riktigt bra konsert var det!

Kan också konstatera att jag har gjort min "finlandssvenska plikt" och upplyst ganska många här på skolan om att vi existerar. ;) Musta kissa, moi mukulat, ei saa peitä och paljon lunta mutta ei taskulamppua är exempel på några populära meningar här just nu... Och det är ju bra, för visst är det nödvändigt att kunna säga "hej småknattar" på finska... ;)

Jaja, det var allt för denna gång. Nu ska en trött Maria gå och lägga sig...

2 kommentarer:

  1. Vart försvinner mina kommentarer...dö ha säket fått na virus på globben din tå du flytta tiittee;D

    Va skoj he du trivs bra tär, ja sko så vill kom å häls på! Men snart ere ju sportlov å tå väntar vi de hejm;)

    ha e bra tär!

    kram//Ninna

    SvaraRadera
  2. Ja höödo, he e no säkert na tokodee svääänskt virus som globben ha fått... ;)

    Oj ninna, va roligt om dö sko kom!!:) Tå sku vi kunn prat dialekt å ingen sko första na... ;) Men höödo, ja kanske kan ring najn da å prat na lite...

    kram

    SvaraRadera