måndag 12 september 2011

Finland och Sverige

På min våning här på Johannelund bor det 14 personer. Tre av oss har på något sätt en koppling till Finland, och då är det ganska naturligt att det blir en del jämförelser mellan Finland och Sverige.

Det som jag tänker speciellt på när det gäller Sverige, är denna trevlighet. Har man suttit i köket och ätit tillsammans säger man "tack för sällskapet" när man går. Går man ut en sväng säger man "vi ses senare" till de andra. "Krya på dig" har varit en vanlig mening de senaste dagarna, eftersom många är förkylda. De äldre studenterna är snälla och säger "säg till om jag kan hjälpa dig med något" åt oss ettor. "Vilken bra mat" fick jag höra igår när jag blandade ihop lite frukt till mellanmål.

Detta är ju sådant som vi säger i Finland också, men kanske inte i samma utsträckning (har jag och de två andra finländarna konstaterat). Ibland kan det kanske upplevas som meningslösa fraser, som att det bara är något man säger för att det hör till. Jag har inte bott här tillräckligt länge för att kunna avgöra hur det verkligen är, om det ligger något verkligt intresse bakom orden eller om det bara är tomma ord. Men egentligen vet jag inte om det spelar så stor roll... Det jag vet är att det blir trevligare helt enkelt om någon frågar hur dagen har varit, eller att man blir glad när någon önskar en fin dag åt en.

Kan för övrigt konstatera att man blir lite Finlandskär när man är utomlands (fastän man bara är i Sverige). Blev jätteglad när jag upptäckte att det finns surskorpor här, trots att det verkligen inte är något som jag äter varje dag annars..

1 kommentar: