lördag 24 september 2011

Inte för att jag måste...

Idag pluggar jag som aldrig förr! Har hittills bara tillåtit mig att ta de obligatoriska matpauserna och kanske någon tankepaus mellan varven. Jag har ett arbete på 15 000 tecken som jag vill att skall vara så gott som klart idag, så detta jobbar jag hårt på. Den kommande veckan innebär också en massa studerande, men jag hoppas hinna göra en hel del annat också. Jag siktar på att vara hemma i Finland någongång på tisdag eftermiddag och ser redan enormt mycket fram emot det. Inte för att jag vantrivs här, absolut inte, utan för att få träffa familj och vänner. Kanske också för att få tala lite dialekt. Och för att ta med gardiner och andra personliga saker tillbaka till Sverige. Och för att få miljöombyte. För att njuta av promenader på Söderfjärden. För att köpa garn och diskutera handarbetsprojekt med mamma.

Men idag pluggar jag. Och jo, jag trivs. Det är roligt att få använda hjärnan på det här sättet igen. Det är roligt att äntligen förstå vad folk menar när de pratar om krävande studier. Och mitt i allt detta är det skönt att veta att jag gör detta för att jag kan, får och vill. Inte för att jag måste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar